LISTA POLECANYCH MONITORÓW (IV KWARTAŁ 2014)
***
Słowniczek pojęć:
czas reakcji - czas przejścia piksela ze stanu zapalonego do stanu zgaszonego
D-SUB - analogowe złącze obrazu, zwane inaczej VGA
DisplayPort - cyfrowe złącze obrazu
DVI - złącze obrazu (A-analogowe, D-cyfrowe, I-uniwersalne)
flickering - migotanie podświetlenia, bardzo szkodliwe dla wzroku i uprzykrzające użycie komputera
ghosting - artefakt obrazu, sprawiający wrażenie dwóch klatek wyświetlonych na sobie, z delikatnym przesunięciem jednej z nich
HDMI - cyfrowe złącze obrazu, umożliwiające przesyłanie dźwięku
input-lag - opóźnienie między wygenerowaniem obrazu przez kartę graficzną, a wyświetleniem go na ekranie
IPS - technologia wytwarzania wyświetlaczy, charakteryzująca się wysokimi kątami widzenia, dobrym odwzorowaniem kolorów i brakiem input-lag (rekomendowana dla grafików)
kontrast - parametr określający stosunek iluminacji ("podświetlenia") maksymalnej do iluminacji minimalnej - im wyższy kontrast, tym głębsza jest czerń
LED - typ diod wykorzystanych do podświetlenia matrycy, istnieją również całe ekrany zbudowane na LED, jednak są absurdalnie drogie
odświeżanie - ilość obrazów wyświetlanych na monitorze w ciągu jednej sekundy, wyrażana w hercach (Hz)
rozdzielczość - ilość pikseli (pozioma x pionowa) wyświetlana na ekranie
rozmiar matrycy - wielkość ekranu, wyrażona w calach ('')
smużenie - jak sama nazwa wskazuje
tearing - zjawisko polegające na "rozerwaniu" obrazu, spowodowane rozbieżnością w czasie wygenerowania klatki, a czasem odświeżenia monitora
TN - technologia wytwarzania wyświetlaczy, uważana za najbardziej podstawową, obecna w najtańszych monitorach
VA - technologia wytwarzania wyświetlaczy, charakteryzująca się wysokim kontrastem i głębią czerni (rekomendowana dla kinomaniaków)
***
Co warto wiedzieć przed zakupem:
Przede wszystkim należy określić zastosowanie monitora, bowiem sprzęty uniwersalne (sprawdzające się równie dobrze na każdej płaszczyźnie) nie istnieją. Należy również określić z jakim komputerem monitor będzie pracował. Niekiedy nie ma sensu dokładać pieniędzy do pewnych funkcji (np. wysokie odświeżanie), jeśli nasz komputer nie jest w stanie zapewnić odpowiednich warunków (w tym przypadku odpowiedniej ilości wyświetlonych klatek w grach). Warto się też zapoznać z wyjściami obrazu posiadanej karty graficznej, aby nie kombinować potem ze zbędnymi przejściówkami i adapterami. Skrajny przypadek to taki, w którym zakupionego monitora nie da się podłączyć albo wymaga to dodatkowego nakładu finansowego (np. monitor ze złączem D-SUB i wspierająca jedynie cyfrowy sygnał karta R9 290).
Ostatecznie dobrze jest określić wymagany rozmiar matrycy, mając na uwadze, że siedząc przed komputerem musimy bezproblemowo obejmować cały ekran wzrokiem. Nie ma sensu stawiać 27-calowca na płytkim biurku, gdzie będziemy zmuszeni błądzić oczami po ekranie. Z kolei zbyt mały panel może okazać się uciążliwy, wymagając zbędnego wysilania wzroku czy przybliżania oczu do powierzchni matrycy (odczują to zwłaszcza osoby starsze i/lub niedowidzące).
Wskazówka na zakończenie akapitu brzmi - na monitorze nie oszczędzamy, tzn. jeśli możemy zakupić dobry monitor albo bardziej bajerną obudowę, to wybieramy monitor. Karta graficzna generuje obraz, ale to monitor go wyświetla. Słaby monitor zepsuje doznania, nawet posiadaczowi potworka t.j. GTX 980 czy R9 290X.
***
do 400 złotych:
Klasa "super-budżetowa" - czego się nie wybierze, to można mieć do tego uzasadnione zastrzeżenia.
do 600 złotych:
AOC i2369VM (23'' 1920x1080 ADS-IPS @DP, HDMI, D-SUB)
+dobra jakość wykonania (jak na ten przedział cenowy)
+interfejs MHL (możliwość podłączenia smartfona z systemem Android)
+akceptowalna jakość obrazu
+do internetu i multimediów bardzo dobra propozycja
-podstawka z tendencją do chybotania
-wąskie, jak na IPS, kąty widzenia
-potencjalne problemy z równomiernością podświetlenia (kwestia zależna od egzemplarza)
Jak komuś przeszkadzają wąskie kąty, to może alternatywnie poszukać BenQ GW2320. Jednak monitor nie jest już produkowany i zostały jedynie zapasy magazynowe.
do 800 złotych:
iiyama X2483HSU-B1 (24'' 1920x1080 AMVA+ @ HDMI, DVI-D, D-SUB)
+dobra głębia czerni
+idealny do filmów i gier o ciemnej kolorystyce (np. Diablo III)
+stabilna podstawa
+zintegrowany hub USB
+nada się do amatorskiej obróbki grafiki z myślą o wydruku
+flicker-free
-wbudowane głośniki są tylko po to, aby były
do 1000 złotych:
AOC i2769VM (27'' 1920x1080 ADS-IPS @DP, HDMI, D-SUB)
+najtańszy rozsądny 27-calowiec
+dobra jakość wykonania (jak na ten przedział cenowy)
+akceptowalna jakość obrazu
+do internetu i multimediów bardzo dobra propozycja
-podstawka z tendencją do chybotania
-wąskie, jak na IPS, kąty widzenia
-potencjalne problemy z równomiernością podświetlenia (kwestia zależna od egzemplarza)
Dell U2412M (24'' 1920x1200 IPS @ DP, DVI-I, D-SUB)
+najtańszy rozsądny monitor o proporcjach 16:10 (1920x1200)
+stabilna podstawa
+brak input-lag
+duży pakiet złącz
+dla średnio-zaawansowanych grafików
+flicker-free
+szerokie kąty widzenia
-potencjalne problemy z równomiernością podświetlenia (kwestia zależna od egzemplarza)
-tendencja do srebrzenia
gaming: ("high-end" przy wzięciu poprawki na zastosowanie domowe, nie mówimy o klasie "enterprise")
Eizo FS2434 (24'' 1920x1080 IPS @ HDMI, DVI-D) ~1250 zł
+najlepszy do zastosowania ogólnego (gry, filmy, grafika, internet)
+bardzo dobra jakość wykonania (produkcja japońska)
+flicker-free
+5 lat gwarancji producenta
+idealny dla zapalonych graczy RPG, MMO, etc.
+niemal wzorowa jakość obrazu
+dobre ustawienia fabryczne
+wysokie kąty widzenia
-niektóre sztuki mają problemy z równomiernością podświetlenia
Eizo FG2421 (24'' 1920x1080 VA 120 Hz @ HDMI, DVI-D) ~1800 zł
+jedyny na rynku monitor 120 Hz, który nie korzysta z matrycy TN
+najlepszy do zastosowania ogólnego (gry, filmy, grafika, internet)
+bardzo dobra jakość wykonania (produkcja japońska)
+flicker-free
+5 lat gwarancji producenta
+idealny dla zapalonych graczy
+niemal wzorowa jakość obrazu
+dobre ustawienia fabryczne
+wysokie kąty widzenia
Słowo na koniec: Lista zawiera jedynie te monitory, z którymi miałem okazję obcować i mogę je na 100% polecić. Jeśli macie jakieś sugestie, własne doświadczenia poparte argumentami, to piszcie. Chętnie ją rozszerzę
Użytkownik gtxxor edytował ten post 31 sierpnia 2015 - 10:07